Bújj a főnök bőrébe néha!

SzerepcsereTegnap a feletteseink által támasztott- sokszor túlzásnak tűnő- elvárásokról beszélgettünk. Úgy vélem, könnyebb megítélni valamit, ha megpróbáljuk a helyzetet néha kicsit más szemmel nézni. Ha megpróbáljuk átérezni, átlátni, hogy mi van egy- egy felénk támasztott elvárás mögött, mi a motiváció, akkor talán könnyebben eleget tudunk tenni neki. Akkor hajrá! Szerepcserére fel!

Emlékszem, még az általános iskolában minden évben tartottunk fordított napot, azt hiszem gyereknap alkalmából. Amikor a tanár ült be a padba, mi diákok pedig megtarthattunk egy órát. Hogy készültünk, hogy “Na, majd mi megmutatjuk, hogy kellene ezt csinálni…” Emlékszem, nagyon sokszor csalódás lett a vége, mert az órán, amit mi tartottunk, ugyanúgy nem figyeltek, ugyanúgy nem vettek részt aktívan a diákok. Rájöttünk, milyen nehéz fegyelmezni és érdekessé tenni egy anyagok a gyerekek számára. Milyen nehéz ott állni 20 gyerek előtt és elhitetni velük, hogy amiről  mesélsz nekik, az fontosabb, mint a levelezés, ami a pad alatt zajlik. Néhány napig más szemmel tekintettünk a tanárokra. (persze csak néhány napig, hála a remekül működő szelektív memóriának :) )

Ezt a szerepcserés módszert próbáljuk most meg alkalmazni a főnökünkkel szemben is. Persze kicsit más lesz a helyzet, mert nélkül kell lejátszani, nagyrészt csak gondolatban.

Bár megjegyzem, nem egy  helyről hallom, hogy sikeresen alkalmaznak különböző “cross- tréningeket”, ahol kipróbálhatsz a vállalaton belül egy másik beosztást, hogy utána jobban tudjatok összedolgozni. Remekül működik a dolog.

Ennek ellenére, most induljunk el fejben, ill.még jobb, ha papírra veted az összeszedett gondolataidat.

Vegyünk néhány elvárást, ami a múltkori bejegyzésemben volt olvasható és dolgozzuk meg kicsit őket.

Nézzük a főnök szemével:

1. lelkesedés

Tegyük fel, hogy nyitsz egy kis üzletet (ne feledd, most te vagy a főnök) és felveszel egy alkalmazottat. gyerekcipőket árulsz egy Budapest melletti kisváros főterén. Miért lehet fontos számodra, hogy az alkalmazottad lelkesedjen? Mert ha lelkes, akkor szeretni fogja a termékeket, az üzletet. El akar majd adni. Ezért minden nap átrendezi majd neked a kirakatot, kedves lesz a betérő gyerekekkel , mindig ragyogó tiszta lesz majd a padló. Szívesen válaszol az édesanyák összes kérdésére, kihozza felpróbálni ha kell a 20. pár kis cipőt is. Ez neked jó. Nő majd a forgalmad, az emberek szívesen járnak majd az üzletedbe.

Mi történik, ha nem lelkes? Akkor unott. Ül az asztala mögött, a telefonját nyomkodja. Ha betér a vevő, akkor fel sem áll, de persze azért megkérdezi, hogy segítsen-e. Bár arcára van írva, hogy esze ágában sincs. Sokszor válaszol “fogalmam sincs, én csak alkalmazott vagyok” típusú mondatokkal. Zárás előtt 10 perccel már elkezd felmosni, hogy az épphogy beeső nézelődő kínosan érezze magát, ezért inkább gyorsan távozzon. Így nem vásárol, de ő legalább eléri a korábbi buszt.

Jogos az elvárás, nem?

2. Termék ismerete

Az ismeretekről kell úgy gondolom a legkevésbé bizonygatni, hogy jogos elvárások az alkalmazottak felé. Elég egyértelmű. Ha nem tudod, mit kell eladnod, mi a terméked, mivel kell foglalkoznod, akkor nem tudsz érdemi munkát végezni. Maradva az előző cipőboltos példánál. Az eladó legalább azt kell, hogy tudja, hogy milyen tiusú lábbeliket forgalmaznak. Mi az a puha talpú cipő, mire jó a döntött sarkú, melyik bőr, hogyan állítható, kivehető- e a bélés, melyikre mennyi garancia van. Minél többet tud a termékről, annál jobban tudja végezni a dogát. Ez tiszta sor.

Jogos az elvárás, nem?

3. Kapcsolódó pénzügyi ismeretek

Nagyon kevés az a terület, ahol egyáltalán nem kell pénzügyekkel foglalkozni egy alkalmazottnak. Számlát jóváhagyni, a könyvelésre továbbítani. Elszámolást leadni, büdzsét összeállítani, pénztárat kezelni, számlát adni, stb. A munkakörhöz kapcsolódó pénzügyi ismeretek és a folyamatok átlátása miért lehet fontos a vezetőd számára? Folytatva a példát: Ha elad egy cipőt az eladó, akkor azt beüti a pénztárgépbe és a blokkot átadja a vevőnek. Segít a nyilvántartás vezetésében. Elszámol a főnökével, a napi bevételekkel.

Mi lenne, ha nap végén hiányozna 10. 000 Forint a kasszából, de az eladónak fogalma nem lenne arról, hová tűnt. Persze arra nem gondolna, hogy abból fizette ki a bérleti díjat, amiért pont ma jöttek, és nem az erre a célra félretett készpénzből, amit a főnöke hagyott ott. Olyan nincs, hogy nem látja át a kapcsolódó folyamatokat. Abból előbb, agy utóbb káosz  és ráfizetés lesz.

Jogos az elvárás, nem?

A sort még folytathatnám akár az összes elvárás elemzésével, de nem teszem. Mindenki válassza ki a listából (vagy saját ötlete alapján) azokat a felé támasztott elvárásokat, amelyiken a legtöbbet szokott bosszankodni. Talán a másik szemével látás segít jobban elfogadni azt.

Jó szórakozást hozzá!

 Ne maradj le semmiről!

Kérj hírlevelet, ha valami érdekes történik a nagyvilágban, mi megvizsgáljuk coach szemmel!

Kérd INGYEN önmarketing tanfolyamunkat,

vagy olvasd el valamelyik ajándék e-book- ot!

 

 

A bejegyzés kategóriája: Coaching
Kiemelt szavak: , , .
Közvetlen link.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>