Kiégés, avagy mihez kezdjünk, ha jön a „burnout”

  burnoutA „Burnout” kifejezést az 1970-es években az amerikai pszichológus Herbert Freudenberger alkotta meg. Eredetileg a tipikus „segítő” szakmákban dolgozókon figyelte meg ezt a jelenséget. Orvosokon, ápolókon, akik a sok fel nem dolgozott negatív élmény következtében idő után kedvtelenek, kimerültek, érzéketlenek lettek. Ma már ezt a nagyon népszerű kifejezést mindazokra használják, akiken a fizikai- mentális- érzelmi kimerülés jeleit tapasztalni a kedvezőtlen, negatív stresszorok hatása miatt.

Nem egyértelmű, hogy a kiégést hogyan lehet diagnosztizálni, hiszen számos megnyilvánulási módja lehet. Különböző biztosítók tippelnek hatalmas számokat, de fenntartással kell ezeket az adatokat kezelni, hiszen nagyon nehéz a tüneteket elválasztani a depresszió tipikus jeleitől.

Mik lehetnek mégis a kiégés jellemző tünetei:

  • burnout3

    • Állandó kimerültség, álmosság érzése.
  • Önfeláldozás, saját igényeink hátrébb sorolása
  • Közöny, visszahúzódás vagy védekező viselkedés.
  • Stresszérzékenység
  • Depresszió, reményvesztettség, kilátástalanság érzése
  • Csökkenő munkahelyi hatékonyság, motiválatlanság
  • Szélsőséges esetben a végső kiszállás vágya.
  • Negatív szemlélet, rosszindulat, cinizmus

burnout2Ha a munkahelyen állandó a stressz, lehetetlen megfelelni, nem kap az alkalmazott szakmai és emberi támogatást, akkor könnyen teljesítmény kényszeres viselkedés léphet fel nála. Ez túlhajszolt életmódhoz, állandó lelkiismeret furdaláshoz vezethet. A test és a szellem nem képes ezeket az extrém mértékű negatív stresszorokat hosszú távon leküzdeni. Olyan ez, mintha testünk állandó készültségben lenne. 24 órás szolgálatban, ugrásra készen.

Ezzel a három problémás területtel biztosan találkozunk, ha a kiégés fenyeget minket:

Érzelmi kimerülés: fáradtság, önsajnálat, fizikai tünetek (gyomorfájás, hátfájás, fejfájás)

Elidegenedés: Nem szerei már a munkáját, nem szeret bejárni, a kiskapukat keresi, lóg. Nincs motiváció, a kollégáiban, főnökében csak a rosszat látja. Cinikus, negatív.

Csökkenő teljesítmény: a mindennapi feladatok ellátása is gondot okoz. Otthon és munkahelyen egyaránt. Eltűnik a kreativitás, dekoncentráltság és kedvetlenség lépnek a helyére.

Mit tehetünk ellene?

burnout4Keressünk fel egy jó business coach- ot. Segíthet, hogy új célokat, új motivációkat találjunk. Együtt könnyebb átlendülni egy ilyen krízisen. A jelenre és a jövőre, a lehetséges megoldásokra koncentrálnak, nem az okokat keresik. Nem diagnosztizál egy coach, hanem segít meglátni a kiutat.

Új nézőpontokat, szemléletet ad, segít láttatni a fényt a képzeletbeli alagút végén.

Mit okozhat még a stressz? Olvasd el a tanulmányt!
Töltsd le ingyen!
Nem megy az önmenedzselés?
Kérd az ingyen tanfolyamot MOST !
egészségkönyv
könyvborító
A bejegyzés kategóriája: Coaching, Motiváció
Kiemelt szavak: , , , , .
Közvetlen link.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>