Kard által vész, ki kardot ragad

spartaÉn olyan emberrel még nem találkoztam, aki ne keveredett volna élete során valakivel konfliktusba, vitába. Még a legszerényebb, legalkalmazkodóbb embereknél is előfordul, hogy valami mást akart, mint a másik fél. Ez így természetes. A konfliktusrendezésnek számos módja van, a két szélsőség, a teljes elkerülés és a tettlegesség között még sokszínű a paletta. Válogass hát kedvedre.

Mi is a konfliktus?  Az értelmező szótár szerint: “Összeütközés, összecsapás. Két vagy több, egymáshoz képest ellentétes erő, nézet, álláspont egymásra hatásából kialakuló küzdelem, vita, nézeteltérés.”

Azaz van 2 ember/ csoport, akik valamilyen oknál fogva nem értenek egyet bizonyos kérdésekben. Mert ellentétesek az érdekeik. Minden ember igyekszik a saját érdekeit képviselni, a “saját malmára hajtani a vizet”, ez egy ösztönös, túlélési hajtóerő.

rockyNézzük, milyen konfliktuskezelési stratégiák léteznek a szakirodalom szerint:

  • Önérvényesítő: A konfliktus itt szabályos harc, le kell győzni a másikat. “Csak egy maradhat”. Azaz győz- veszít stratégia. Nincs kiegyezés.
  • Alkalmazkodó: Aláveti önmagát a másik akaratának, lemond saját érdekeinek képviseletéről. Mi oka lehet erre? Félelem, kényszer, stratégiai gondolkodás.
  • Elkerülő: Magát a helyzetet kerüli. Inkább nem megy bele a vitákba. Nincs ideje, kedve, ereje ezzel foglalkozni, kell neki a harmónia, még akkor is ha ezért olykor “struccpolitikát” kell folytatnia.
  • Kompromisszumkereső : Ha a felek egyenrangúak és egyiknek sincs lehetősége a  vitában a másikon  felülkerekedni, akkor törekednek egy mindkettejük számára elfogadható megoldásra jutni. Senki sem azt kapja pontosan, amit eredetileg szeretett volna, de a semminél mégiscsak többet.
  • Problémamegoldó: Itt mindenki győztes. Kölcsönös együttműködés, rugalmasság, bizalom, őszinteség kell hozzá. Elfogadják a másik fél engedményeit, ők is tesznek ilyeneket, de mindeközben arra törekszenek, addig csiszolgatják az egyezkedést, míg elégedett félként távoznak. A közösen meghozott döntés iránt mindketten elkötelezettek.

Ha egy konfliktus építő jellegű (konstruktív), akkor a felek koalíciója előreviszi az ügyet, haladnak tovább, együtt keresik a megoldást. Romboló (destruktív) konfliktusokból gyakran játszmák születnek, mellyel mindkét fél rosszul jár, visszaveti a fejlődést.

Miből eredhetnek a konfliktusok?

  • Emberek vagyunk -> érzelmek, sztereotípiák, kommunikációs félreértések
  • Nem mindig lehet kooperálni -> hatalmi viszonyok, egyenlőtlen elosztása a forrásoknak
  • Néha kevés az információ -> tények és feltételezések keverése, máshogy értelmezett infók

 

quarrelMég ezer és ezer indokot lehetne felsorolni. A lényeg, hogy vita, konfliktus van, volt és lesz. Próbáljunk ezekre is tudatosan felkészülni, tudatosan reagálni. Végiggondolni, hogy mi a célunk, mi az, ami konstruktív, ami előreviszi az ügyünket. Meddő vitákba nem érdemes belemenni, csak pazaroljuk az időnket és energiánkat.

 

A bejegyzés kategóriája: Coaching, Konfliktus, Tanácsadás
Kiemelt szavak: , , .
Közvetlen link.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>